wrapper

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝΗ δυνατότητα λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές που πρόσφατα ψηφίστηκε με το Ν. 4177/2013 έχει ασφαλώς προκαλέσει πολλές συζητήσεις. Κατά την άποψή μας αποτέλεσε αποσπασματική ενέργεια της κεντρικής διοίκησης παρά τις πολλές και έντονες αντιδράσεις των φορέων, του εμπορικού κόσμου, των εργαζομένων.

Πρόκειται για ένα μέτρο που εντάσσεται στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων, ένα μέτρο που παρά το γεγονός ότι απέτυχε σε ευρωπαϊκό επίπεδο αποφασίστηκε να εφαρμοστεί στην Ελλάδα της κρίσης και της φτώχειας με στόχο την «τόνωση», δήθεν, της καταναλωτικής κίνησης.

Με καταναλωτή τον άνεργο, τον μέσο Έλληνα που ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, τον συνταξιούχο και τον εργαζόμενο που είδαν τα τελευταία χρόνια τα εισοδήματά τους να περικόπτονται δραματικά, τον νέο που αναζητά εργασία εκτός Ελλάδας, διατυπώνεται εύλογα το ερώτημα: ποιο διαθέσιμο εισόδημα θα «τονώσει» την καταναλωτική κίνηση; Ποια αγοραστική δύναμη θα στηρίξει την αγορά;

Γι’αυτό και απαιτούνται πρωτοβουλίες με γνώμονα την κοινωνική συνοχή, την προστασία των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, την πάταξη του παραεμπορίου, την αποτελεσματική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, εισφοροδιαφυγής και αδήλωτης εργασίας, την προστασία του καταναλωτή μέσα από ελέγχους της ποιότητας και της τιμής των προϊόντων. Απαιτούνται τελικά μέτρα αναπτυξιακά που ουσιαστικά θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση της κρίσης και στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος με θετικό αντίκτυπο στην οικονομία, την κοινωνία και την αγορά.

Η Περιφέρεια Αττικής, το Περιφερειακό Συμβούλιο και η Περιφερειακή Ενότητα Δυτικής Αθήνας ακολούθησαν μια διεξοδική διαδικασία διαβούλευσης με τους κοινωνικούς φορείς (ΕΣΕΕ, ΓΣΒΕΕ, ΓΣΕΕ, εμπορικούς συλλόγους, ομοσπονδίες, τοπικούς συλλόγους και εκπροσώπους των Δήμων κλπ.). Το αποτέλεσμα της διαβούλευσης ήταν ομόφωνη αντίθεση στο μέτρο.

Τα επιχειρήματα ήταν:

  • Το κόστος της λειτουργίας των καταστημάτων τις επιπλέον Κυριακές, όπως ορίζεται με το νέο θεσμικό πλαίσιο, επιβαρύνει σημαντικά τις επιχειρήσεις. Σε πολλές περιπτώσεις το κόστος θα μετακυληστεί στα προϊόντα με αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών τους.
  • Δεν θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, αντιθέτως το μέτρο αυτό θα οδηγήσει στο κλείσιμο των μικρών επιχειρήσεων και επομένως αύξηση της ανεργίας.
  • Δεν αναμένεται να ενισχυθεί η τοπική αγορά εφόσον η αγοραστική δύναμη είναι περιορισμένη, ενώ η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές θα οδηγήσει στην αποδόμηση της ελληνικής οικογένειας με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη συνοχή της ελληνικής κοινωνίας.
  • Ελλοχεύει ο κίνδυνος η εφαρμογή του μοντέλου αυτού να συμπαρασύρει και άλλους κλάδους εργασίας – υπηρεσίες.
  • Τέλος, είναι σαφές ότι σε κάθε προσπάθεια διεύρυνσης της λειτουργίας των καταστημάτων ωφελούνται μόνον τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα κι όχι οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Μέσα λοιπόν από τη διαδικασία της διαβούλευσης με τους φορείς, τα επιχειρήματα που αναπτύχθηκαν και μέσα από έρευνα που πραγματοποίησε η Περιφερειακή Ενότητα της Δυτικής Αθήνας το α’ εξάμηνο του 2013, καταγράφηκαν τα προβλήματα και η κατάσταση των επιχειρήσεων στη Δυτική Αθήνα και οι τρόποι αντιμετώπισης.

Η σημερινή μας απόφαση είναι:

«Δεν ορίζονται, σύμφωνα με το άρθρο 16, §2 του Ν. 4177/13, περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Δυτικού Τομέα Αθηνών στις οποίες επιτρέπεται προαιρετικά η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων και άλλες Κυριακές, πλην των αναφερομένων στο άρθρο 16, §1 του ιδίου νόμου.

Η παρούσα απόφαση δύναται να αναθεωρείται ετησίως με απόφαση που εκδίδεται κατά το μήνα Ιανουάριο και πρώτη εφαρμογή τον Ιανουάριο 2015. Σε περίπτωση μη έκδοσης νέας απόφασης θεωρείται ότι η ισχύς της απόφασης αυτής παρατείνεται.»

 


Γραφείο Αντιπεριφερειάρχη Δυτικού Τομέα Αθηνών

Τηλέφωνο: 213 2100370
Fax: -
e-mail: ant.dta@patt.gov.gr

Πριν εκτυπώσετε αυτό το άρθρο, σκεφθείτε το περιβάλλον!

A- A A+
Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο patt.gov.gr. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.