Αδιάβλητη, ψηφιακή και αποτελεσματική εξυπηρέτηση του πολίτη χωρίς γραφειοκρατία και φυσική παρουσία στο «γκισέ» είναι το τρίπτυχο του Αντιπεριφερειάρχη Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Αττικής κ. Βασίλη Γιαννακόπουλου. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο δημοσιογράφο Γιώργο Βαθιώτη, ξεδιπλώνει το πλέγμα των ασφαλιστικών δικλείδων που προτείνει η Περιφέρεια για το αδιάβλητο των εξετάσεων υποψηφίων οδηγών, αλλά και για την άρση γραφειοκρατικών εμποδίων από την κατάθεση των δικαιολογητικών έως τις εξετάσεις οδήγησης και χορήγησης αδειών κάθε κατηγορίας οχήματος ή μοτοσικλέτας. Χαρακτηρίζει ως κορυφαία πράξη την καθιέρωση της προσωρινής άδειας που απάλλαξε από το βραχνά της πολύμηνης αναμονής και από το «γρηγορόσημο» χιλιάδες οδηγούς και προσδοκά στην υιοθέτηση της πρότασης της Περιφέρειας για ηλεκτρονική μεταβίβαση του αυτοκινήτου από το σπίτι όπως συμβαίνει και με τις μισθώσεις ακινήτων.
Ερώτηση: Ένα χρόνο μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας ποια είναι τα αποτελέσματα της συνεργασίας σας με τον Περιφερειάρχη κ. Γ. Πατούλη;
Αντιπεριφερειάρχης: Η συνεργασία με την παράταξη του Περιφερειάρχη Αττικής ήταν συλλογική και όχι ατομική επιλογή. Μια ομάδα εκλεγμένων περιφερειακών συμβούλων επιλέξαμε το δρόμο της δημιουργικής συνεργασίας στη βάση προγραμματικών δεσμεύσεων. Τη συνεργασία αυτή ορισμένοι, παρότι αρχικά την ήθελαν διακαώς, στο τέλος την τορπίλισαν προτάσσοντας προσωπικές φιλοδοξίες και στοχεύσεις. Εμείς επιλέξαμε να είμαστε χρήσιμοι και αποτελεσματικοί δίνοντας άμεσα λύσεις που διευκολύνουν την καθημερινότητα των συμπολιτών μας. Ειδικότερα, στον τομέα των μεταφορών θεωρώ ως κορυφαία πράξη τη θεσμοθέτηση της προσωρινής άδειας οδήγησης που εισηγηθήκαμε στην κυβέρνηση. Με ένα ηλεκτρονικό μήνυμα εντός 48 ωρών στο κινητό του ο νέος οδηγός γνωρίζει ότι έχει δικαίωμα οδήγησης χωρίς να περιμένει εβδομάδες προκειμένου να παραλάβει το δίπλωμα. Για πρώτη φορά καθιερώσαμε την ταχυδρομική αποστολή των διπλωμάτων στις οικίες των ενδιαφερομένων, ενώ θέσαμε σε πλήρη λειτουργία την ηλεκτρονική εξυπηρέτηση αιτημάτων ανανέωσης ή αντικατάστασης αδειών μέσω των 147 ΚΕΠ των Δήμων της Αττικής. Σχεδόν 18.000 πολίτες αξιοποίησαν αυτή την υπηρεσία με το χρόνο ανταπόκρισης στο αίτημα τους να μειώνεται σε μόλις 7 ημέρες αντί 100 ή και 150 ημερών όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Διεκπεραιώσαμε σε χρόνο ρεκόρ σχεδόν 100.000 εκκρεμείς υποθέσεις αδειών οδήγησης από το 2018! Αταλάντευτη θέση της Διοίκησης Πατούλη είναι να ελαχιστοποιηθεί, όσο είναι δυνατόν και θεσμικά εφικτό, η επαφή του πολίτη με το «γκισέ». Να πετύχουμε, δηλαδή, λιγότερη γραφειοκρατία, λιγότερες καθυστερήσεις διασφαλίζοντας, ταυτόχρονα, ένα αδιάβλητο και αποτελεσματικό τρόπο εξυπηρέτησης των συμπολιτών μας. Επόμενο βήμα είναι η ηλεκτρονική εξ΄ αποστάσεως κατάθεση όλων των δικαιολογητικών που αφορούν στις άδειες οδήγησης και στη κατεύθυνση αυτή είμαστε σε διαρκή συνεργασία με τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Μεταφορών και Υποδομών. Αυτές και άλλες παρεμβάσεις βρίσκονται στο πυρήνα της προγραμματικής συνεργασίας και θεωρώ ότι δικαιώνουν στην πράξη αυτή την επιλογή.
Ερώτηση: Πώς πρόκειται να αντιμετωπιστούν φαινόμενα παραβατικότητας στις εξετάσεις υποψηφίων οδηγών και ποιες αλλαγές προωθούνται στο σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασή τους;
Αντιπεριφερειάρχης: Με μηδενική ανοχή καθώς αυτά τα φαινόμενα είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την οδική ασφάλεια όλων των συμπολιτών μας. Οι περιπτώσεις παραποιήσεων στοιχείων ταυτοπροσωπίας και αντιγραφής που κατά καιρούς εντοπίζονται αναδεικνύουν ότι οι Υπηρεσίες μας διαθέτουν ανθρώπινο δυναμικό με ήθος και αίσθημα ευθύνης. Ως άμεσο μέτρο αποτροπής κρουσμάτων αντιγραφής ενεργοποιήσαμε σύστημα ανίχνευσης ηλεκτρονικού εξοπλισμού κινητών, ακουστικών. Ταυτόχρονα καταθέσαμε εγκαίρως στην κυβέρνηση δέσμη προτάσεων που ενισχύουν το αδιάβλητο των εξετάσεων και μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν: την ψηφιοποίηση του δελτίου του εξεταζόμενου οδηγού ώστε να αποτρέπονται παραποιήσεις και πλαστογραφίες, τον ψηφιακό προγραμματισμό της εξέτασης του οδηγού, δίχως να απαιτείται προσέλευση στις υπηρεσίες, την τοποθέτηση στις αίθουσες εξέτασης κλωβού διακοπής ασύρματης επικοινωνίας, απενεργοποίησης κινητών τηλεφώνων και κάθε ηλεκτρονικού ή άλλου μέσου, καθώς και τη διανομή των ερωτήσεων προς τους εξεταζόμενους υποψηφίους οδηγούς και οδηγούς μέσω του κεντρικού υπολογιστή του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών. Πρωτίστως, όμως, θεωρούμε ότι είναι επιτακτική και αναγκαία, και θα επιμείνουμε σε αυτό, η ριζική αναμόρφωση του εγχειριδίου θεωρητικών εξετάσεων. Πρέπει να δίνει έμφαση σε ερωτήσεις που ελέγχουν την ικανότητα οδήγησης και συμπεριφοράς καθώς και γνώσης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Να ισχύει για όλους ανεξαιρέτως, να είναι διατυπωμένο σε απλή γλώσσα και με κατανοητές ορολογίες και να λαμβάνει υπόψη όσους ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (ΑμΕΑ, Ρομά, κ.ά). Κάποιοι πρέπει επιτέλους να κατανοήσουν ότι το εγχειρίδιο δεν μπορεί να είναι ή να αντιμετωπίζεται ως διπλωματική εργασία, ούτε χρειάζεται ο υποψήφιος οδηγός να γνωρίζει δεκάδες τεχνικά δεδομένα για να πάει από το σπίτι του στον τόπο εργασίας ή αναψυχής. Στο συνεργείο οφείλει να ξέρει ότι πρέπει να πηγαίνει το όχημά του για περιοδικό έλεγχο. Επίσης, ευθύνη και χρέος μας είναι να επενδύσουμε στην εκπαίδευση με προτεραιότητα στις νέες αλλά και στις μελλοντικές γενιές οδηγών ώστε να αποκτήσουν κυκλοφοριακή συνείδηση και οδηγική συμπεριφορά. Να υιοθετήσουμε καλές ευρωπαϊκές πρακτικές ώστε η εκμάθηση της κυκλοφοριακής αγωγής και της οδικής ασφάλειας στα σχολεία να συνυπολογίζεται κατά τη διαδικασία απόκτησης διπλώματος.
Ερώτηση: Η δέσμη των προτάσεων που καταθέσατε περιορίζεται μόνο στην αναμόρφωση του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης;
Αντιπεριφερειάρχης: Όχι. Είναι μια συνολική ολιστική προσέγγιση που αποσκοπεί να αρθούν και γραφειοκρατικά εμπόδια από την κατάθεση των δικαιολογητικών έως τις εξετάσεις οδήγησης και χορήγησης αδειών κάθε κατηγορίας οχήματος ή μοτοσικλέτας μέσω της ψηφιοποίησης υπηρεσιών και την περαιτέρω απλούστευση διοικητικών διαδικασιών. Είναι τεκμηριωμένες προτάσεις που απορρέουν από τη συσσωρευμένη εμπειρία των αρμοδίων Υπηρεσιών της Περιφέρειας Αττικής, οι οποίες μόνο κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 προέβησαν σε 424.377 πράξεις εξυπηρέτησης πολιτών εκ των οποίων 221.462 αφορούσαν σε έκδοση, επέκταση, ανανέωση και αντικατάσταση άδειών οδήγησης και 200.011 σε έκδοση, μεταβίβαση και αντικατάσταση άδειών κυκλοφορίας. Και για να γίνω πιο συγκεκριμένος δεν αντιλαμβάνομαι γιατί οι πολίτες υποχρεώνονται το 2020 να περιμένουν στην ουρά για μια απλή μεταβίβαση αυτοκινήτου όταν αυτή η πράξη μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά και από το σπίτι, όπως ακριβώς συμβαίνει με τις μισθώσεις ακινήτων. Απαιτείται μια απλή νομοθετική ρύθμιση την οποία ο Περιφερειάρχης κ. Γ. Πατούλης έχει ήδη εισηγηθεί στην κυβέρνηση και ευελπιστούμε ότι θα γίνει και αυτή αποδεκτή. Επιπλέον, προτείνουμε λύση και στο «γόρδιο δεσμό» της παρακράτησης της κυριότητας οχήματος, απαλλάσσοντας χιλιάδες συμπολίτες, οι οποίοι παρότι έχουν εξοφλήσει την οφειλή τους και οι εταιρίες εμπορίας αυτοκινήτων δεν υφίστανται, εξαναγκάζονται να προσφεύγουν σε ένδικα ή άλλα χρονοβόρα μέσα ώστε να προβούν νόμιμα στην άρση της παρακράτησης ώστε να καταστεί δυνατή είτε η μεταβίβαση, είτε η διαγραφή του οχήματος. Εν κατακλείδι το δόγμα αυτής της Περιφερειακής Αρχής είναι ψηφιακή και αποτελεσματική εξυπηρέτηση του πολίτη χωρίς γραφειοκρατία και φυσική παρουσία.