Μικροί και μεγάλοι κατέκλυσαν χθες το βράδυ το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας στην Κηφισιά, στην εκδήλωση «Περιβάλλον-Εκπαίδευση-Τοπικές Κοινωνίες» που διοργάνωσε η Περιφερειακή Ενότητα του Βόρειου Τομέα Αθηνών για την προστασία του Περιβάλλοντος. 

Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν μαθητικά δρώμενα αλλά και πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών που αφορούν στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και δράση, όπως και θέματα που συνδέουν τις τοπικές κοινωνίες με την ενεργειακή βιωσιμότητα. 

Στην εισηγητική του ομιλία ο Αντιπεριφερειάρχης του Βόρειου Τομέα Αθηνών κ. Κώστας Μανιάτης τόνισε: «Τις τελευταίες δεκαετίες έχει διαφοροποιηθεί ποιοτικά η έννοια της οικονομικής ανάπτυξης. Σήμερα πλέον, δίνεται εξίσου μεγάλη σημασία στις περιβαλλοντικές, κοινωνικές, πολιτιστικές και  εκπαιδευτικές της διαστάσεις. Η διαφοροποίηση αυτή, στην αντίληψη της οικονομικής ανάπτυξης, δημιουργεί προοπτικές για την αφύπνιση και εγρήγορση της συλλογικής  και ατομικής οικολογικής συνείδησης. Επιπρόσθετα, δίνει ελπίδες στην συνειδητοποίηση της σημασίας του περιβάλλοντος, όχι μόνο ως αγαθού που εξασφαλίζει οικονομικούς πόρους, αλλά & ως αξίας & πηγή ζωής μέσω της καλούμενης  αειφόρου ή βιώσιμης ή διατηρήσιμης ή αυτοσυντηρούμενης ανάπτυξης

Η ανάπτυξη αυτή, εξ ορισμού βασισμένη στην εναρμόνιση των σχέσεων περιβάλλοντος – οικονομίας – κοινωνίας, επιδιώκει την ανάλωση μέρους, μόνο των διατιθέμενων φυσικών πόρων, «αφήνοντας μερίδιο» στις μελλοντικές γενιές, να καλύψουν και αυτές,  τις δικές τους ανάγκες. 

Η προοπτική αυτή, συνιστά μία εναλλακτική οικονομική και κοινωνική κουλτούρα, που απαιτεί από τις τοπικές κοινωνίες να συνεργάζονται και να συνδιαλέγονται καλόπιστα και συναινετικά , για την κάλυψη των βασικών τους αναγκών και την επίλυση των προβλημάτων τους. Τέτοιοι στόχοι όμως δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς ριζικούς μετασχηματισμούς  της ανθρώπινης σκέψης, στάσης και συμπεριφοράς, γιατί χωρίς αυτούς τους μετασχηματισμούς, στις  σημερινές ζοφερές κοινωνικο – οικονομικές συνθήκες, τα αναπτυξιακά πρότυπα δεν μπορεί να λειτουργήσουν αειφορικά. 

Η αναγκαιότητα όμως, μίας τέτοιας ριζικής μεταβολής των ανθρώπινων αντιλήψεων και συμπεριφορών, που θ’ αμβλύνουν την οξύτητα της σύγκρουσης ανάμεσα στο ατομικό και συλλογικό συμφέρον, απαιτεί και τον επαναπροσδιορισμό των δομών και λειτουργιών της θεσμικής και μη εκπαίδευσης και της παιδείας γενικότερα, με νεωτερικές , βιωματικές, διερευνητικές και διεπιστημονικές μεθοδολογικές πρακτικές, αλλά και με σταθερές ανθρώπινες αξίες, όπως η υπευθυνότητα και η αλληλεγγύη, οι οποίες θα επαναπροσανατολίσουν την εκπαίδευση προς την κατεύθυνση του βασικού μορφωτικού της ρόλου, που είναι η παροχή πολυδιάστατης και επιστημονικά τεκμηριωμένης γνώσης, η οποία οδηγεί στην ανάδειξη του κριτικά σκεπτόμενου και ενεργού πολίτη και όχι η παροχή εργαλειακών  γνώσεων και αποσπασματικών πληροφοριών». 

Στην  εκδήλωση παραβρέθηκαν: εκπρόσωπος του Μητροπολίτη Κηφισιάς, Αμαρουσίου και Ωρωπού, Δήμαρχοι, ο Πρόεδρος και μέλη του Διαδημοτικού Συνδέσμου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη των Πόλεων, Αντιδήμαρχοι, μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, μέλη Δημοτικών Συμβουλίων των Δήμων Αττικής, ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας, Εκπρόσωποι Κοινωνικών Φορέων και Συλλόγων, Σχολικοί Σύμβουλοι, Διευθυντές Σχολείων, εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς.